Kreatyna – złudne nadzieje na odniesienie sukcesu

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Walka o lepszą sprawność fizyczną oraz bardziej atletyczną sylwetkę jest zmorą dzisiejszych czasów. W pewnym momencie większość z nas dochodzi do wniosku, że prowadzone przez nas życie jest dla nas szkodliwe i potrzebne są gruntowne zmiany. Najlepszą metodą rozpoczęcia zmian jest oczywiście przejść na dobrze zbilansowaną dietę.Jeżeli nie zależy nam na szybkim zrzucaniu wagi, to możemy śmiało jeść wszystko co chcemy, tylko w ograniczonych ilościach. Nieodłącznym elementem diety jest także aktywny wysiłek fizyczny bez którego nie mielibyśmy szans na poprawę wyglądu własnej sylwetki – sama dieta nie jest wystarczająca w tym zakresie. Dobrze jest się wspomóc także odpowiednią suplementacją, która przyśpieszy proces spalania tkanki tłuszczowej oraz zwiększy masę mięśniową, a co za tym idzie siłę naszych mięśni.

Jednym z najstarszych i najpopularniejszych suplementów diety jest kreatyna, która została odkryta w 1835 roku przez francuskiego naukowca. Obecnie jest to suplement diety, który najczęściej wykorzystywany jest podczas ćwiczeń fizycznych – idealny suplement diety dla każdego sportowca. Większość osób, które zdecydowały się zażywać kreatynę zauważyły istotne zmiany w budowie własnego ciała. Nie wszyscy jednak podchodzą do sprawy z takim optymizmem, dlatego na świecie istnieje dość spora grupa sportowców, którzy bacznie przyglądają się kreatynie, zadając przy tym pytania, czy ona naprawdę działa?

A jeżeli już działa, to jak długo? Wiele sportowców zastanawia się także nad tym, czy odpowiednia suplementacja kreatyny nie wpłynie źle na nasz program treningowy – a raczej możliwe efekty. W dzisiejszym artykule postanowiliśmy odpowiedzieć na część pytań, które pozwolą rozważyć czy zakup kreatyny jest dla nas dobrym rozwiązaniem. Warto więc zapoznać się, z aktualnymi wiadomościami na temat suplementacji kreatyny. Do dzieła!

Fakty, które mówią same za siebie

Nie wielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że kreatyna jest tak naprawdę naturalnym składnikiem, który praktycznie każdego dnia jest dostarczany do naszego organizmu za pomocą jedzenia – znajduje się głównie w mięsie oraz rybach. Jego ilości są często niewystarczające, by pozwolić sobie na aktywne budowanie muskulatury ciała – dieta składająca się ciągle z mięsa z pewnością nie była by zbyt bezpieczna. Dlatego też istotnym czynnikiem wydaje się być to, by dostarczyć do organizmu odpowiednią dawkę kreatyny.

Kreatyna to tak naprawdę kwas N-metyloguanidynooctowy, który w niewielkich ilościach jest przechowywany w naszych mięśniach. Kwas ten wytwarzany jest najczęściej w wątrobie, nerkach oraz trzustce. Naukowcy spekulują, że dzienny obrót kreatyny dla osoby dorosłej o łącznej masie 70-80 kilogramów wynosi około 2 gramów – dostarczany jest z pożywieniem. Nie ulega więc wątpliwości, że kreatyna jest idealnym związkiem, który jest jednocześnie olbrzymim zapasem energii dla naszych mięśni.

Kreatyna i ATP

Nie każdy zdaje się rozumieć kwestię związaną z kreatyną, która tak naprawdę wspiera mechanizm naszych mięśni. Aby jednak to zrozumieć istnieje potrzeba wytłumaczenia procesu wytwarzania energii w mięśniach. Zacznijmy więc od tego, że w czasie pracy naszych mięśni – podczas treningu – niezbędne będzie dostarczenie odpowiedniej energii. Mięśnie pobierają ją ze związku wysokoenergetycznego jaki jest adenozynotrójfosforan – ATP. ATP po przekazaniu energii mięśniom i odłączeniu fosforanu przechodzi na adenozynodifosforan, czyli ADP.

Jest to przedstawione w mocnym uproszczeniu, jednak widać wyraźnie, że proces przesyłu energii przebiega błyskawiczne. Aby jednak proces ten był niezaburzony potrzeba jest niezwłoczna regeneracja ADP. Dlaczego? Głównym powodem jest fakt, że zarówno ATP, jak i fosfokreatyna wystarczają jedynie na około 10 sekund intensywnej pracy mięśni. Po tym czasie nasze mięśnie skazane są na inny rodzaj energii, który pozyskiwany jest np. z węglowodanów oraz tłuszczów. Dlatego w tym momencie niezwykle ważną rolę pełni fosfokreatyna, która jest dawcą fosforu i jednocześnie przedłuża intensywną pracę naszych mięśni. Kreatyna doprowadza więc do sytuacji „nawilżenia” naszych komórek mięśniowych, co w gruncie rzeczy wpływa na mniejszy rozpad białka w trakcie ćwiczeń fizycznych, pozwalając tym samym na o wiele dłuższą pracę mięśni. Dodatkowo kreatyna wpływa na poprawę wytrzymałości mięśni oraz wydłuża włókna mięśniowe.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*